Accuracy in Media

The Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (CRTC) has approved a request to add Al-Jazeera English (AJE) to the list of television satellite services for distribution in Canada. Supporters of the Arab government-funded propaganda channel hope that acceptance in Canada will lead to more cable and satellite carriers in the U.S. picking up the incendiary network.

A group called “Canadians for Al-Jazeera” organized public pressure on the CRTC to approve the entry of AJE into the Canadian media market. Although the group’s leader, Walied Khogali, is described in news reports as a Canadian, he identifies himself on his Facebook page as a fan of Barack and Michelle Obama, Students for Barack Obama and the Democratic Party. He supports the Red Movement” that mainly acts to protest Israeli policies and promotes the “I love Allah” T-shirt and the “Bush shoe thrower” from Iraq.

But Philip J. Crowley, Assistant Secretary of State in the Bureau for Public Affairs, criticized Al-Jazeera’s coverage of the Haiti relief effort at the State Department press briefing on January 26. “When you’re talking about international reporting,” he said, “we have had-I’ve had direct conversations with our friends at Al-Jazeera, for example. And we have spent some time critiquing what we felt was unfair, unbalanced coverage of operations in Haiti.” He explained that he had “a conversation” with “officials at [the] Al-Jazeera, English channel” about “inflammatory” coverage suggesting that U.S. relief efforts in Haiti constituted a military plan to take over the country.

More serious and severe criticism has come from Judea Pearl, father of slain Wall Street Journal reporter Daniel Pearl, who has called Al-Jazeera “today’s greatest recruiter for terrorism.” His son’s murderer, 9/11 mastermind Khalid Sheikh Mohammed, who is now in Guantanamo but has been scheduled by the Obama Administration for a civilian trial in the U.S., boasted of his murder, saying that he “decapitated with my blessed right hand the head of the American Jew, Daniel Pearl, in the city of Karachi, Pakistan. For those who would like to confirm, there are pictures of me on the Internet holding his head.”

CRTC commissioner Marc Patrone said in the lone dissenting opinion that the decision to permit broadcasting AJE was made without adequately addressing concerns that the channel could engage in spreading “ethnic and religious hatred.”

He also expressed concern about the foreign ownership of the channel. “In weighing the merits of all foreign services, the regulator should be particularly sensitive to ‘state-owned’ or ‘state-financed’ services originating from nations with radically different attitudes towards freedom of speech and democracy in general,” he said.

See No Evil

A group called Canadian Journalists for Free Expression (CJFE)  welcomed the decision to allow AJE into the country but said nothing in its statement about the fact that the channel is funded by the oil-rich Sunni Muslim monarchy in Qatar and that there is no freedom of the press in Qatar itself.

Commissioner Patrone noted that the CRTC had provided a “stark appraisal” of the record of Al-Jazeera Arabic (AJA) in 2004 when approving its license for the Canadian media market only if the content were recorded and monitored by cable and satellite carriers. No distributors picked up the channel because of those restrictions. But those conditions have not been applied by the CRTC in the case of AJE, meaning that the channel may find it easier to get in more media markets.

Patrone said that because of the treatment of AJA, “one might have expected this most recent application by the same network’s English-language service would have been subject to the most rigorous examination possible-one which included a reconsideration of the entire network’s journalism policies. Regretfully, this hasn’t been the case.”

Patrone added that one of the interveners, a group called Honest Reporting Canada, had submitted documentary evidence to the commission noting that some reporting of AJE, despite its claims to be objective, has been unbalanced, unfair, and inaccurate. It cited specific instances of such reporting and said that “We are apprehensive that AJE will be unabashedly anti-Israel, journalistically unfair, inaccurate and unbalanced, and may potentially carry content which exposes Jews to hatred and anti-Semitism.”

Cut From The Same Cloth

Patrone noted that Ethnic Channels Group Ltd (ECGL) claimed that AJE and AJA “were distinct services and submitted that it would be inappropriate to consider AJA’s broadcast record in order to assess the request to add AJE to the list, even if they share a common owner.” The CRTC seemed to accept this dubious assertion.

In fact, an AIM special report found evidence that key Al-Jazeera English personnel had come from Al-Jazeera Arabic. The emir of Qatar, Hamad bin Khalifa Al-Thani, is chairman of the boards of directors for both channels.

In the U.S., largely because of efforts by Accuracy in Media to expose the channel’s links to terrorists and funding by an undemocratic regime, AJE has had limited distribution and acceptance. However, it has spent countless oil dollars of the emir on expensive public relations firms in order to obtain more outlets.  AJE is now being carried in the Washington, D.C. area through the MHz Networks.

While not arguing for any federal action to keep the channel out of the United States, AIM has told potential cable and satellite carriers that it offers anti-American programming designed to incite Arabs and Muslims to hate and kill Americans and Jews. AIM produced a documentary, Terror Television: The Rise of Al-Jazeera and the Hate America Media, featuring evidence that Al-Jazeera inspired foreign Muslim fighters to go to places like Iraq and Afghanistan for the specific purpose of killing U.S. service members. 

AIM demonstrated, through a videotape captured after the liberation of Iraq by U.S. forces, that Al-Jazeera’s first managing director was an agent of the Saddam Hussein regime. In addition, one of Al-Jazeera’s Afghanistan reporters, Tayseer Alouni, went to prison in Spain on terrorism charges. Al-Jazeera paid Alouni’s salary, legal fees and “related expenses” during his trial and continues to defend him.

American Journalist Bails Out

Our charges of bias were vindicated when the top U.S. journalist at Al-Jazeera English, Dave Marash, left the channel and said that anti-American bias was a factor in his decision to leave. Prior to the channel’s launch in 2006, Marash had claimed that Al-Jazeera English would be editorially autonomous and independent from Al-Jazeera Arabic.

Marash told the Columbia Journalism Review that Al-Jazeera officials in Doha, Qatar, had wanted to do a series on “Poverty in America” that was “so stereotypical and shallow” that AJE in Washington, D.C. rejected the idea. “And so the planning desk in Doha literally sneaked a production team into the United States without letting anyone in the American news desk know,” he said. The result, he said, was just as he predicted-a shallow and stereotypical story.

The CRTC had received a request on February 27, 2009 from Ethnic Channels Group Limited for the addition of AJE to the Canadian distribution list. The ECGL had stated that AJE’s Code of Ethics included “journalistic values of honesty, fairness, balance, independence and credibility” and “was taken very seriously by AJE’s reporters and management.”

This is laughable, of course. As AIM disclosed during the U.S. presidential campaign, Al-Jazeera aired a Moammar Gadhafi speech praising then-candidate Barack Obama and followed with a story depicting supporters of GOP vice-presidential nominee Sarah Palin as white racist Christians. The Al-Jazeera “reporter” who did the hit piece on Palin was Casey Kaufmann, who surfaced in Federal Election Commission (FEC) records as a $500 contributor to the Obama-for-president campaign.

In terms of “ethics,” Judea Pearl has described how Al-Jazeera not only covered but helped sponsor the August 2008 birthday of Samir Kuntar, a released terrorist who had smashed the head of a four-year-old girl with his rifle butt in 1979 after killing her father before her eyes. Kuntar had been released by Israel in exchange for the bodies of two Israeli soldiers, who were kidnapped by Hezbollah in 2006.

“Al-Jazeera elevated Kuntar to heroic heights with orchestras, fireworks and sword dances, presenting him to 50 million viewers as Arab society’s role model,” Pearl noted in a Wall Street Journal column. “No mainstream Western media outlet dared to expose Al-Jazeera efforts to warp its young viewers into the likes of Kuntar. Al-Jazeera’s management continues to receive royal treatment in all major press clubs.”

“I have to explain to people that I’m not the voice of Osama [bin Laden],” AJE correspondent Rizwan “Riz” Khan defensively told a National Press Club International Correspondents Committee event on March 9, 2007. Khan, who worked for the BBC and CNN before going to AJE, also wrote the book, Alwaleed, an official biography about the billionaire Saudi Prince who has become a major investor in News Corporation, the parent company of the Fox News Channel.

Bin Laden’s continuing use of Al-Jazeera as a mouthpiece for al Qaeda came on January 24, when the channel broadcast the terrorist’s latest audio tape. “Ever since the 9/11 attacks in 2001, Al Jazeera has been the network al-Qaeda has often chosen to deliver its messages to. For al-Qaeda, the channel’s reach in the Arab and Muslim world, as well as its global audience, is key,” acknowledged the report on AJE. It said that Ahmed Al Sheikh, editor-in-chief of Al-Jazeera Arabic, had confirmed the tape was bin Laden’s voice. 

Bin Laden took responsibility in the tape for the attempted Christmas Day bombing attack on the U.S.  

The AJE aired the views of various people who claimed that airing the tape didn’t mean that Al-Jazeera was in any way sympathetic to the terrorist group. One talking head even claimed that while airing the tape meant that the channel had exclusive “access” to al Qaeda, this gave Al-Jazeera increased “credibility.”

Five days later, on January 29, Al-Jazeera aired another bin Laden tape blasting the U.S. for contributing to climate change.

In the recording, according to Al-Jazeera, bin Laden also stated that, “Noam Chomsky was correct when he compared the U.S. policies to those of the Mafia. They are the true terrorists and therefore we should refrain from dealing in the U.S. dollar and should try to get rid of this currency as early as possible.”

Al-Jazeera identified Chomsky as “the US academic and political commentator” when, in fact, the professor is a member of the board of the Committees of Correspondence for Democracy and Socialism, a Communist Party spin-off group, and well-known for his anti-American and anti-Israel views. He had previously appeared on Riz Khan’s program.

Al-Jazeera Arabic on February 7 aired an interview with the U.S.-born Yemen-based “religious scholar” Anwar al-Awlaki, who is actually an al-Qaeda propagandist and recruiter and has been accused of being linked to the murderous attack at Fort Hood and the Christmas Day attempted bombing. He said, “Muslims in Europe and America are watching what is happening to Muslims in Palestine, Iraq and Afghanistan, and they will take revenge for all Muslims across the globe.”

The U.S. House of Representatives in December passed a resolution (H.R. 2278) by a vote of 395-3, declaring that “The broadcast of incitement to violence against Americans and the United States on television channels and other media that are accessible in the United States may increase the risk of radicalization and recruitment of Americans into Foreign Terrorist Organizations that seek to carry out acts of violence against American targets and on American soil.”

The sponsor, Rep. Gus Bilirakis (R-Fla.), said passage was a blow to “terror TV” and that the bill requires a report from President Obama that “must include a country-by-country list and description of media outlets that engage in anti-American incitement to violence in the Middle East and a list of satellite companies that carry such media.” However, Al-Jazeera was not named in the text of H.R. 2278 while other television networks associated with Hezbollah and Hamas were.

Yet the legislation defines “anti-American incitement to violence” as “the act of persuading, encouraging, instigating, advocating, pressuring, or threatening so as to cause another to commit a violent act against any person, agent, instrumentality, or official of, is affiliated with, or is serving as a representative of the United States.”

It will be difficult for officials of the Obama Administration to argue that the definition does not apply to at least some of the programming from its “friends” at Al-Jazeera.

 

 

WHITTAKER CHAMBERS’ FARM IN JEOPARDY

A library featuring the personal papers of anti-communist hero Whittaker Chambers is being planned on the site of his farm in Maryland.  Unfortunately, local authorities are considering a water project that could damage part of the property. Chambers’ son John is asking for help to save the farm. Time is of the essence.

Whittaker Chambers blew the whistle on the communist penetration of our government and exposed Soviet spy Alger Hiss. Hiss became the first acting secretary-general of the United Nations, causing it to be dubbed “the house that Hiss built.” He also advised President Franklin Roosevelt at the Yalta conference, which defined post-World War II Europe and betrayed Eastern European nations to Soviet control. 

The farm is the scene of the famous pumpkin patch where the “pumpkin papers” had been hidden by Chambers before being turned over to the House Committee on un-American Activities. The “papers” were actually microfilm copies of secret and stolen State Department documents given to Chambers by Hiss for transmission to the Soviet Union. They constituted absolute proof of Hiss’s guilt. The patch today is part of the lawn. 

The Whittaker Chambers farm, located in Westminster, Maryland, in Carroll County, was declared a national historic landmark under the Reagan Administration and President Reagan posthumously bestowed the Presidential Medal of Freedom on Chambers. 

But county authorities are planning a water project that could interfere with and harm the property.

Chambers’ son John Chambers, who now owns the property, told AIM editor Cliff Kincaid during a visit that he had started a process to build a library and catalogue the papers, now in boxes and stacks in various locations. He said he has turned down offers from universities interested in acquiring some of the papers because he wants to make sure all of them are displayed and open to the public.

The location, not too far outside of Washington, D.C. could serve to educate the public about the importance of the Hiss case and the battle against communism. Experts say that a library housing Whittaker Chambers’ personal papers has tremendous potential as an educational resource.

The case gripped the nation after the end of World War II and Chambers’ charges that top State Department official Alger Hiss was a communist and Soviet spy were proven in court. Chambers went on to write Witness, which not only described the details of the case and his effort to tell the truth about communist penetration of the highest levels of the U.S. Government, but served as a basis for the establishment of the modern conservative movement. Chambers maintained that the nation’s only hope of surviving was in maintaining its spiritual foundation, belief in God, and commitment to freedom.    

Chambers passed away in 1961. Hiss died in 1996. 

While the “pumpkin papers” are remembered as the most direct evidence of the communist penetration of the U.S. Government, Chambers himself wrote that the evidence could also be seen in the policies adopted by the government under the influence of Soviet agents. He wrote, “In the persons of Alger Hiss and Harry Dexter White, the Soviet military intelligence sat close to the heart of the United States Government.” He called it “a situation with few parallels in history” in which “the agents of an enemy power were in a position to do much more than purloin documents. They were in a position to influence the nation’s foreign policy in the interests of the nation’s chief enemy…” Chambers said “That power to influence policy had always been the ultimate purpose of the Communist Party’s infiltration.”

Chambers emphasized in his book Witness that these secret communists not only served the interests of the Soviet Union but had promoted the triumph of communism in China. 

Witness was a major influence on President Ronald Reagan, who resisted the advance of Soviet communism, especially in Central America, and laid the groundwork for the collapse of the “evil empire.”

Tragically, however, communism is still in control and solidifying its grip in China, and a new form of communism associated with Hugo Chavez of Venezuela has gained strength in various countries in Latin America.

The need for the Whittaker Chambers library can be seen in President Obama’s decision as a candidate to select Anthony Lake as a foreign policy adviser. By the time that Obama had picked him, Lake had become a laughingstock for expressing doubts as to whether Alger Hiss was a communist spy. Lake didn’t go into the administration, however, and remained a professor at Georgetown University, where he teaches diplomacy to U.S. students and grooms them to be foreign service officers.




Ready to fight back against media bias?
Join us by donating to AIM today.

Comments

Comments are turned off for this article.